tisdag 8 juni 2010

Vetenskapliga undersökningar

Idag hade vi vår sista lektion inför projektarbetet i år 3. Vi repeterade och strukturerade arbetsgången för hur en vetenskaplig undersökning ofta går till. Så här skrev vi på tavlan:

1) PLANERING
  • Ämne
  • Kunskapsöversikt
  • Syfte
  • Frågeställningar
  • Material och metod

2) MATERIALINSAMLING

  • Skrivbordsundersökning
  • Fältundersökning

3) MATERIALBEARBETNING

  • Sålla och sortera
  • Strukturera
  • Analysera och tolka
  • Sammanställ resultaten

4) DISKUSSION

  • Diskutera resultaten
  • Dra slutsatser

__________________________________

Vi pratade också om vikten av att vara källkritisk när man arbetar. Ställ frågor som: varifrån kommer materialet? Hur gamla är uppgifterna? Är de aktuella? Finns det något syfte? Vem står bakom källan? Vilka kunskaper har den/de personerna? Trovärdighet? Rimlighet? Kopplingar till personer/organisationer/företag mm? Finns det andra källor som talar emot att uppgifterna stämmer?

Läs mer om källkritik på Kolla källan!

Lycka till med era projektarbeten! /Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar